Ergoterapie

04.02.2020

Jednou z prvních terapií, kam jsme začali s Vítečkem pravidelně docházet, byla ergoterapie. Žádanku jsme dostali z neurologie, kde nám doporučili i terapeutku Báru S., která se pro nás v prvních měsících Vítka stala jednou z hlavních opor a zdrojem cenných informací a tipů. K Vítečkovi si brzy našla cestu. 

A o čem vlastně ergoterapie je? Jedná se o  rehabilitaci, ovšem spíše formou hry a zábavných činností, při kterých se však cíleně podporuje soběstačnost a samostatnost klienta. Jednoduše skrze hru motivuje dítě k naučení nějaké kognitivní dovednosti a rozvoji jemné i hrubé motoriky. 

My chodíme od 4 měsíců cca jednou za 14 dní. Program byl vždy různý, podle toho, v jaké fázi vývoje Vítek zrovna byl/je. Ergoterapeutka nám dává zajímavé tipy, např. jak podporovat hrou pobyt na bříšku, pak přetáčení, vertikalizaci, nyní třeba i sed... Ale spíš je to zaměřené na jemnou motoriku. Program byl pestrý - kontrastní knížka, quiet book, taktilní kotouče, šikmá plocha, hmatový kobereček, houpačka a různé balancování a destabilizace, activity board.... Teď třeba i chytání rybiček, trénink úchopů, lovení předmětů v různých materiálech... Za ty dva roky je toho opravdu hodně. 


S Vítkem jsme dlouho řešili, že nesnášel moc dobře změnu prostředí, návštěvy doma apod. Vždy se jakoby vypnul. Jen vše pozoroval. A to stejné bylo i na ergoterapii. Chce to trpělivost. Nám hodně pomohlo ho víc socializovat... Do kolektivu více dětí... Tam mi přišlo, že postupně své obavy z nových věcí ztrácí a lépe spolupracuje i s terapeuty. Ostatně nám to i potvrdila ergoterapeutka. Že je vidět, že je Vítek již otrkaný a pozornost, kterou předtím věnoval prostředí a lidem může alokovat do toho, co po něm chceme. Ovšem něco jiného je, když by vám dítě nespolupracovalo i doma, v přirozeném prostředí. Ale troufnu si říct, že i v tom vám správný ergoterapeut poradí. Navede vás na ty správné aktivity vzhledem k věku a vývoji dítěte. Ukáže třeba i jak správně motivovat k dosažení potřebného cíle. Taky je to dobré v tom, že vidíte, jaké pomůcky vám mohou být momentálně nápomocné. My si je třeba na základě toho vybíráme i z půjčovny rané péče. 

Nechci to zlehčovat, ale vím ze zkušenosti s prací s jiným dítětem se specifickými potřebami, že mnohdy stačí málo pro získání pozornosti a koncentrace k učení. Někdy stačí nepatrná změna prostředí (vypnout televizi či rádio, poschovávat ostatní hračky/pomůcky, které poutají pozornost). Někdy třeba rodič nechtěně volí nevhodnou aktivitu, která prostě ani dítě nemá šanci zaujmout, resp. u ní nevydrží - je například těžká a dítě volí snazší cestu - vzdá to. Někdy právě pomůže jiná osoba, která volí jiný tón hlasu, jinou intonaci, jiná slova apod. I s tím vám může ergoterapeut pomoci. Navíc pokud bude dítě již od raného věku zvyklé na práci a spolupráci s jinou osobou (ve smyslu autority), je to vždy cenná zkušenost i pro budoucí spolupráci ve školce, škole či obecně s asistentem.

Zdroj: ergoterapie.webnode.cz
Zdroj: ergoterapie.webnode.cz