Montessori boxy (od 6 měsíců)

19.06.2019

Nechceme se chlubit cizím peřím. Tyto boxy nám s láskou a pečlivostí vytvořil strejda Ivan a my mu za to ještě jednou děkujeme. Montessori boxy pomáhají rozvíjet několik důležitých schopností a dovedností, zejména však koordinaci oko - ruka, ukazují příčinu i důsledek jednání miminka. Snažili jsme se navrhnout boxy tak, aby nám sloužily co nejdelší dobu a Vítek při jejich používání rozvíjel co nejvíce schopností.

Základ tvoří pouzdro, do kterého vkládáme buď jednoduchý šuplík, ve kterém předměty zůstávají, nebo šuplík s plošinkou, po které předměty sklouznou dolů ven. Horní část je proměnlivá a lze do ní vkládat buď jednotlivé tvary, nebo jejich kombinace.

Tato jednoduchá aktivita zaujme velmi rychle každé miminko. A poté, co ji několikrát miminku předvedete, samo záhy zjistí, že může vkládat do otvoru kuličku či jiný tvar. Důležité je ukazovat miminku jednotlivé kombinace postupně a jak se říká, netlačit na pilu.

My jsme s Vítečkem začínali s kuličkou a otevřeným boxem. Kulička se vkládá miminku do otvoru nejsnáze, neboť nemusí hlídat žádné rohy, které musí do otvoru zapadnout. Kouli jsme několikrát vzali do ruky a pomalu ji vložili do otvoru. Koule samozřejmě propadla a skutálela se na koberec. Vítek vše pozoroval a postupně se i sám naučil vkládat kuličku do otvoru.

Později jsme využili zásuvku. Kulička opět spadla do otvoru, ale zůstala schovaná v zásuvce. Vítek se pomaličku naučil otvírat šuplík boxu tak, aby kuličku našel a opět ji vložil do otvoru.

Tato hra mimochodem miminka učí pochopit, že je koule tady, i když není vidět. A to že něco není vidět, neznamená, že zcela zmizelo a nemůže se vrátit. To je důležité pro pochopení, že když maminka například odejde z hracího koutku, neznamená to, že miminko navždy opustila.

Postupně s Vítkem zkoušíme vkládání různých tvarů podle obtížnosti - po kouli je to kostka, poté trojúhelník a nakonec hranol. V budoucnu nás čeká jejich kombinace, tedy i volba správného tvaru. A také zvyšování obtížnosti - použití pleteného míčku, u kterého bude muset Vítek překonat odpor látky. Nebo používání dřevěných žetonů, které pomáhají pro rozvoj úchopu palec - prst a vytvoření špetky.