Vojtova metoda - cvičení

Vojtova metoda, strašák většiny rodičů. Cílem Vojtovy metody je aktivace pohybových vzorců, které v sobě každý z nás máme zakořeněné, ovšem ne u každého se přirozeně zapojí. Díky vybavení reflexů, na čemž celá Vojtova metoda stojí, dochází ke zlepšování vzájemného propojení centrální mozkové soustavy a konkrétních svalů. 

S Vojtovou metodou jsme se začali seznamovat vlastně už v porodnici. Ke konkrétním cvikům jsme se dostali až přibližně ve věku 1,5 měsíce. Na rehabilitace jsme docházeli v intervalu jednou za 7 až 10 dní. Postupně, když jsme si osvojili konkrétní cviky se intervaly návštěv prodlužovaly. Zásadní je totiž pravidelnost cvičení doma. To je doporučováno v rozsahu čtyřikrát denně. Ovšem musíme přiznat, že se nám to ne vždy podařilo. 

Jelikož Vítek při cvičení hodně plakal, snažili jsme se cvičení plánovat na dobu před kojením, aby se u mlíčka uklidnil. Zároveň není rozhodně žádoucí, provádět cviky krátce po jídle a také samozřejmě při horečnatém onemocnění. 

Některé maminky si pořizují pro cvičení speciální stoly, které jsou typické pro rehabilitace, nebo masérské salóny Bohatě stačí použít běžný stůl, jen ho vylepšit například cvičící podložkou. Dobrým tipem je i pěnová koupelnová podložka, která se prodává v roli 130 cm a krásně pokryje stůl běžné šířky. Změkčí povrch stolu, je teplejší a navíc omyvatelná. Miminka cvičí nahá a téměř vždy dojde k nějaké nehodě. 

Vojtova metoda nám v prvních měsících zcela jistě pomohla. Minimálně s přijetím cvičení jako běžné, každodenní součásti našeho života. První týdny byly určitě náročné, protože jak jsme se již zmínili, Vítek hodně plakal. Bylo zásadní si uvědomit a přijmout význam cvičení a plačícího Vítka nelitovat. V momentě, kdyby lítost vycítil, sám by přijal cvičení za něco politováníhodného a negativního. A to bylo to poslední, co bychom chtěli. Proto jsme se spíše zaměřili na pochvalu a motivování. 

Podle Vojty jsme cvičili celkem 11 měsíců, ale cvičení se v posledních týdnech změnilo v boj. Vítek hodně zesílil. Místo hlídání správného provedení jsem měla co dělat, abych ho udržela na podložce. K cvičení jsem už předem přistupovala s obavami, že mu ublížím a byla jsem si týden od týdne jistá, že tudy už cesta nadále nevede. Alternativou nám bylo cvičení dle konceptu Bobath.